دریچه هوا و کاربرد آن

مقدمه

در این روزها که هوا تابستان گرم و طاقت فرسا است داشتن یک سیستم تهویه هوا و یک کولر آبی و… که برای خنک شدن فضا کمک میکند ، نیاز است. اما انتخاب سیستم تهویه یک طرف از طرفی دیگر داشتن یک دریچه هوا مناسب سیستم تهویه انتخاب بسیار حساسی است.  به طور کلی به دریچه رفت هوا ، برگشت ، مکش ، دسترسی و… دریچه هوا میگویند. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با انواع دریچه هوا و کاربردهای آن با ما همراه باشید.

دریچه هوا چیست؟

به طور کلی دریچه هوا وسیله ای است برای انتقال هوا به داخل یا خارج از فضا که میتواند جریان هوا را تنظیم کند و سرعت و جریان هوا را کنترل کند. این دریچه ها بخشی از سیستم سرمایش و یا گرمایش هوا هستند که بسته به نوع سیستم کاربردهای مختلفی دارند. دریچه های هوا در قسمت های مختلف کانال ها قرار میگیرند. در ابتدا و انتها و مابین کانال ها میتوان از دریچه های مختلف استفاده کرد تا هوا را به خوبی کنترل کرد.

کاربرد دریچه هوا

دریچه های هوا نمونه های مختلفی دارند که هر کدام را در فضی مخصوص خود استفاده میکنند و بسته به نوع سیستم سرمایش ، گرمایش و یا تهویه ، دریچه های مختلفی استفاده میشود. بعضی دریچه ها در سقف ، دیوار و یا کف مورد استفاده قرار میگیرند . نصاب ها معمولا برای نتیجه بهتر بهترین تشخیص را میدهند و دریچه مناسب را انتخاب میکنند. تشخیص بهترین نمونه دریچه به موارد زیادی بستگی دارد. نوع سیستم ، محیط مورد استفاده ، اندازه اتاق ، تعداد دریچه ها ، شرایط ساختمان و… نمونه ای از موارد است که در انتخاب و کاربرد دریچه هوا تاثیر گذار است.

شکل ظاهری دریچه هوا

در ابتدا قصد داریم مختصر توضیحی در ارتباط با شکل ظاهری دریچه های هوای ارائه کنیم. دریچه هوا در قدیم صفحات فلزی مسطح بودند که بر روی آن سوراخ و منفذ هایی وجود داشت. اما با گذر زمان دریچه ها انواع مختلفی پیدا کردند که معمولا از پره های جهت دار به صورت عمودی و افقی و شیارها و منفذهایی تشکیل میشوند. این پره ها برای تنظیم جریان هوا قرار گرفته اند. این پره ها را با استفاده از دمپر و یا دست میتوان زاویه داد و هوا را به سمت دلخواه جهت داد. شرکت کیمیا صنعت به عنوان بزرگترین تولید کننده دریچه های کولر انواع دریچه هوا با مدل های مختلف ساده ، دمپر دار و… تولید میکند.

جنس دریچه هوا از چیست؟

شرکت های سازنده دریچه کولر آبی و دریچه هوا از جنس های فلز یا آلومینیوم و یا حتی پلاستیک های فشرده ، تولید و عرضه میکنند. و اما نصب کننده های این دریچه ها باید هنگام خرید دقت کننده که چه نوعی با سایر دکوراسیون محیط مطابقت دارد. در بعضی موارد میتوان از دریچه های رنگی استفاده کرد و یا حتی مدل طرح چوب که نمونه ی پرطرفدار شرکت کیمیا صنعت میباشد. با استفاده از جنس های مختلف میتوان دریچه هوا های متفاوت و کاربردی تولید کرد که با هر فضایی متناسب باشد.

نگهداری از دریچه های هوا

دریچه های هوا مانند هر وسیله ی دیگری نیاز به نگهداری دارد تا بعد از گذشت زمان دچار آسیب و کاهش کارایی نشود. اولین نکته برای نگهداری از دریچه ها باید همیشه به نظافت و تمیزی آنها توجه کرد اگر گرد و غبار زیادی در دریچه ها تجمع کنند قطعا کارایی دریچه کم میشود.

اما چون دریچه ها قیمت کمی دارند بهتر است در زمانی که کارایی آن کاهش پیدا کرد و یا در هر موردی آسیب دید ، آنها را تعویض کنید . تعویض و نصب دریچه های هوا بسیار ساده است.

نتیجه

در نهایت میتوان دریچه های هوا را به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد . و البته انتخاب صحیح و نگهداری درست از آنها میتواند عمر مفید دریچه ها را افزایش دهد. انتخاب را به عهره نصاب های متخصص قرار دهید. و انتخاب برند کیمیا صنعت و دریچه کولر پلاستیکی پارسین یک انتخاب صحیح و به جا است. از اینکه با ما تا پایان مقاله همراه بودید سپاسگذاریم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *