معرفی انواع دریچه دسترسی فن کویل

در لیست سیستم های خنک کننده و گرم کننده در دنیا، فن کویل هم جای دارد. دریچه بازدید فن کویل از قطعات این دستگاه است که خنک کننده بوده و هوای گرم را از بین می برد. استفاده از دریچه فن کویل در ادارات و مجموعه های مسکونی بسیار پرکاربرد شده است. از ویژگی های خوب این دریچه این بوده که بسیار مقاوم است. طی این مقاله با دستگاه فن کویل و دریچه آن آشنا خواهید شد و همچنین به انواع آن پی خواهید برد. پس با ما همراه باشید!

دستگاه فن کویل چیست؟

دستگاه فن کویل (Fan Coil) یک سیستم گرمایش و یا سرمایش محیطی است که به کمک یک واحد داخلی با ویژگی های خاص به هوا حالت دلخواه حرارت یا سرما می دهد. این دستگاه از یک یا چند فن برای گردش هوا، یک یا چند پیچ‌آور برای گرمایش یا سرمایش هوا، و لوله هایی برای گردش آب یا ماده حامل حرارت استفاده می کند.

در این سیستم، آب یا ماده حامل حرارت به دستگاه فن کویل تامین شده که از طریق لوله ها به آن منتقل می شود. آب گرم یا سرد در این لوله ها جریان داشته و حرارت خود را به هوا انتقال می دهد. از دیگر ویژگی های دستگاه فن کویل می توان به کنترل دقیق دما، انعطاف پذیری در تنظیمات حرارتی، نصب آسان در فضاهای کوچک، و قابلیت استفاده در سیستم های متنوع گرمایش و سرمایش اشاره کرد.

این سیستم ها معمولاً در هتل ها، ادارات، واحدهای مسکونی، و فضاهای تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. فن کویل دارای دریچه ای است که به آن دریچه زیر فن کویل یا دریچه بازدید فن کویل هم می گویند. این دریچه ها برای دسترسی آسان به دستگاه هایی همچون فن کویل ها و داکت ها که در سقف نصب می شوند، مورد استفاده قرار می گیرند. ابعاد فن کویل ها و دریچه دسترسی نسبت مستقیمی با هم دارند. توجه داشته باشید سه نوع دریچه به نام های لولایی، وزنه ای و گل سقفی وجود دارد که در ادامه با آن ها آشنا می شوید.

دریچه دسترسی قفلی یا لولایی فن کویل

دریچه فن کویل قفلی یا همان “لولایی” یک قطعه از فن کویل است که به منظور کنترل جریان هوا در سیستم های تهویه مطبوع و فن کویل استفاده می شود. این دریچه ها به طور معمول در واحدهای تهویه مطبوع، اسپلیت های دیواری و دستگاه های تهویه مطبوعی کوچکتر مورد استفاده قرار می گیرند. لولایی ها از دو بخش اصلی تشکیل شده‌اند: صفحه دریچه و فن. صفحه دریچه قابلیت چرخش دارد و با چرخاندن آن، میزان جریان هوایی که از آن عبور می کند، تنظیم می شود.

این صفحه در درون یک محفظه ای که تحت تأثیر فن های کویلی هستند، قرار دارد. هنگامی که فن ها روشن می شوند، هوا از اطراف دریچه جذب شده و از طریق صفحه دریچه به داخل فضا تزریق می شود. با چرخاندن صفحه دریچه، میزان انتقال حرارت و جریان هوا تنظیم می شود. این ویژگی ها به تنظیم دما و تهویه مناسب در محیط های مختلف کمک می کنند. به این دلیل، دریچه فن کویل قفلی یا لولایی به عنوان یک قسمت مهم در سیستم های تهویه مطبوع و فن کویل استفاده می شود.

دریچه دسترسی وزنه ای فن کویل

دریچه بازدید فن کویل وزنه‌ای یک جزء از سیستم فن کویل (Fan Coil Unit) است. این دریچه به منظور تنظیم جریان هوا و توزیع بهینه حجم هوا در اتاق ها یا فضاهای دیگر استفاده می شود. در واقع، دریچه وزنه‌ای دارای دو قسمت مهم است: وزنه و دریچه. وزنه به عنوان یک قطعه آهنی یا فلزی سنگین استفاده شده که به وسیله کابل یا سیم به دریچه متصل می شود.

هنگامی که فن کویل فعال می شود، وزنه به آرامی بالا و پایین حرکت می کند. این حرکت وزنه باعث باز و بسته شدن دریچه می شود. دریچه به صورت یک پنجره‌ی بازشو با زاویه های مختلف طراحی شده است، به طوری که با تغییر زاویه دریچه، جریان هوا را می توان تنظیم کرد.

باز کردن دریچه به میزان بیشتر، جریان هوا را افزایش داده و بستن آن جریان هوا را کاهش می دهد. از این نوع سیستم ها در مکان هایی مانند اتاق های هتل، دفاتر، بیمارستان ها و فضاهای دیگر برای ایجاد شرایط تهویه مناسب و راحتی برای افراد استفاده می شود. تولید کننده دریچه کولر، این دریچه ها را با کیفیت بسیار بالا تولید می کند.

دریچه دسترسی خطی فن کویل

دریچه بازدید فن‌کویل خطی شامل یک لوله‌ی خطی دارای آب یا مایع حامل حرارت هستند که از طریق آن هوا عبور می کند. این لوله ها باعث تبادل حرارت بین هوا و مایع درون آنها می شوند. هوای گرم یا سرد از طریق این دریچه ها به داخل دستگاه جذب یا تخلیه می شوند. این دریچه ها به تنظیم دمای فضا کمک می کنند و میزان جریان هوا را کنترل می کنند.

در واقع، دریچه خطی ترکیبی از لوله ها برای تنظیم جریان هوا و حرارت است. استفاده های متعددی برای دریچه خطی وجود دارد از جمله خنک‌کردن یا گرم‌کردن فضاهای داخلی در ساختمان ها، اتاق های کنترلی، هتل ها، بیمارستان ها و غیره. این تجهیزات به دلیل عملکرد مؤثر و قابلیت کنترل دقیق، در مکان های مختلف به کار می روند.

سخن پایانی

دانستید که از دیگر سیستم های خنک کننده و گرم کننده، فن کویل است. بخش مهم در فن کویل، دریچه آن است. این دریچه ها در انواع مختلفی وجود دارند که عبارت‌اند از لولایی، وزنه ای و گل سقفی. گروه کیمیا صنعت بهترین تولید کننده دریچه کولر است که فعالیت خود را در زمینه تولید انواع دریچه تنظیم هوا آغاز کرد. این مجموعه ابتدا دریچه های فلزی مقاوم تولید می کرد و کنون به تولید دریچه های آلومینیومی هم پرداخته است. برخی از دریچه های این مجموعه عبارت اند از دریچه هوای رفت، دریچه طرح چوب، دریچه کولر، دریچه دسترسی فن کویل، دریچه سقفی، دریچه گرد و… در صورتی که قصد خرید دارید، با کارشناسان تماس بگیرید. کارشناسان بیست و چهار ساعته پاسخگوی سوالات شما عزیزان هستند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *