دریچه هوای مناسب مناطق مرطوب چیست؟

در مناطق مرطوب و گرم تهویه ی هوا نسبت به سایر مناطق دارای پیچیدگی بیشتری است. در اقلیم های مرطوب فرد همیشه احساس خیسی کرده و به دلیل رطوبت زیاد موجود در هوا ظرفیت تبخیر در آن جا کم خواهد بود. به طور کلی دستگاه های تهویه ای برای این مناطق مناسب هستند که قادر باشند علاوه بر ایجاد سرما وگرما رطوبت هوا را هم تنظیم و کنترل نمایند. در این مقاله قصد دارم راجع به انواع دریچه ی هوای مناسب برای مناطق مرطوب صحبت کنم بنابراین اگر شما نیز به دنبال دریچه هوای مناسب می‌گردید و نیاز به اطلاعات در این زمینه دارید می توانید تا پایان مقاله همراه من باشید.

اگر شما نیز به دنبال دریچه کولر پلاستیکی، دریچه کولر آلومینیومی، آهنی و … برای خریداری می گردید، گروه تولیدی دریچه کولر کیمیا صنعت واقع در اصفهان را به شما پیشنهاد می کنم.

دریچه ی هوای اسلوت:

این نوع دریچه ها در انواع رنگ ساخته می شوند و می توان آن ها را حتی در کنج های زاویه دار و به صورت سفارشی در ابعاد مورد نظر نیز به کار برد.  این دریچه توانایی مکش هوای موجود در محیط را دارد و باعث ایجاد هوای مطبوع می‌شود و از به وجود آمدن حس خفگی برای افرادی که در فضای بسته هستند جلوگیری می کند، و به دلیل دکوراتیو بودن آن همیشه در لیست معماران قرار دارد. در ادامه ی این مقاله شما را با این دریچه و انواع آن بیشتر آشنا خواهم کرد.

آشنایی با دریچه ی اسلوت:

این دریچه یکی از زیر مجموعه‌های دریچه ی هوای خطی به شمار می‌آید و با دو اسم اسلات و یا اسلوت در بین فروشندگان تجهیزات سیستم های تهویه و معماران شناخته شده است. از وظایف این دریچه می توان به ترکیب هوای موجود در محیط با هوای تازه برای مطبوع تر کردن هوا اشاره کرد.

توانایی مکش, دمش و پخش هوا و زیبایی بخشیدن به دکوراسیون محیط مورد نظر از خصوصیات مهم دریچه ی slot به حساب می آیند.

در ادامهی مقاله برای آشنایی با نوع فعالیت این دریچه با من همراه باشید.

نحوه ی عملکرد دریچه ی اسلات:

هوای تازه توسط کانال هوا وارد پلنیوم باکس می شود و دریچه بوسیله ی خصوصیت مکش خود هوای محیط را به پلنیوم باکس منتقل می کند و سپس بعد از ادغام شدن هوای تازه با محیط، آن را به صورت مطبوع وارد فضای داخلی محیط می کند. دریچه اسلات را هم می‌توان در ارتفاع و هم در کنج دیوارها و سقف های کاذب به عنوان یک سیستم تهویه استفاده کرد. این دریچه در مدل های مختلفی تولید می شود که به شرح زیر می باشند.

انواع دریچه های هوای اسلوت:

دریچه های اسلوت را از متریال های گوناگون مانند: آهن، آلومینیوم، گالوانیزه تولید می کنند، علاوه بر آن از چوب و یا ام دی اف برای ایجاد زیبایی بیشتر در بخش خارجی دریچه اسلات نیز می توان استفاده نمود. از نظر زاویه ی شیار می توان آن ها را در دو حالت صاف و دارای انحنا تولید نمود. از مهم ترین دریچه های اسلوت از نظر تعداد شیارها و پره ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

 دریچه هوای اسلات، دو اسلات، سه اسلات، چهار اسلوت، پنچ اسلات، شش اسلات، هفت اسلوت، هشت اسلات، نه و ده اسلات.

تعداد استاندارد شیار دریچه های هوای اسلوت ۱۰ عدد می باشد و برای این که پخش جریان هوا به درستی و بهتر صورت بگیرد از دمپر بین کانالی هوا با آلیاژ آلومنیوم الکترود می توان استفاده کرد، با اضافه شدن شیار به قاب اصلی در دو سمت دریچه، دریچه جدیدی با شکل جدید تولید می شود‌. به عنوان مثال: اگر یک شیار در بین بدنه ی اصلی دریچه اضافه شود به آن دریچه دو اسلوت می گویند.

فاصله ی بین هر شیار را بین 2 الی 2.5 میلی‌متر در نظر می گیرند. وهم چنین حداکثر طول استاندارد برای این نوع دریچه ها  3 متر باید باشد و در صورت نیاز با رعایت کردن نکات فنی قادر به ایجاد یک دریچه ی هوای اسلات جدید در امتداد آن خواهید بود.

دریچه ی خطی:

از نمونه های دیگر دریچه های هوای مناسب این مناطق به دریچه های هوای خطی از جنس آهن و ورق گالوانیزه می توان اشاره کرد. از دریچه های خطی در محیط های مختلفی از جمله: ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی، بیمارستان ها و هتل ها می توان استفاده نمود. در صورتی که هنگام نصب این دریچه ها فضای کافی در پشت آن وجود داشته باشد فیلتر و دمپر هوا نیز بهتر انجام می شود.

 در ادامه ی مقاله انواع این دریچه ها را به شما معرفی می کنم.

دریچه ی کولر خطی:

ای نوع دریچه مخصوص سیستم های سرمایش هوا در کولر های آبی می باشد و در بخش پایینی و انتهای آن نصب می گردد، این دریچه می‌تواند هوا را در چهار جهت چپ و راست، بالا و پایین پخش نموده و در فصل زمستان از ورود گرد وغبار و باد سرد به فضای داخلی جلوگیری کند.

دریچه هوای خطی با تیغه های ثابت و متغیر:

این دریچه ها دارای دو تیغه ی ثابت و متغیر می باشند که اگر در آن پره های متحرک به کار رفته باشد شما می توانید به راحتی مسیر باد را به یک سمت هدایت کنید.

دریچه هوای خطی با دمپر هوا:

در این مدل دریچه برای بالا بردن قدرت پرتاب باد در یک مسیر مشخص، یک دمپر هوا در پشت دریچه نصب می نمایند. که فضای کافی در پشت آن به این عملکرد بهبود می بخشد.

نتیجه گیری:

همان طور که در بالا اشاره کرده بودم وظیفه ی دریچه ی تهویه هوا کنترل هوای خروجی از هواساز برای گردش صحیح باد و پخش هوای تازه در محیط می باشد. طول پرتاب باد در دریچه های تهویه از نکات مهمی است که باید در هنگام خرید و انتخاب دریچه به آن دقت نمایید بعد از آشنایی با انواع دریچه تهویه نوبت به بحث مهم قیمت آن ها می رسد، دریچه ها با توجه به مواردی مانند: سایز، جنس و نوع دریچه دارای قیمت های گوناگونی هستند در صورتی که قصد خریداری دریچه تهویه به ویژه به صورت عمده دارید باید این موارد را در نظر بگیرید. طبق موارد ذکر شده در این مقاله من به شما دریچه های اسلوت را برای مناطق مرطوب پیشنهاد میکنم.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *